دسترسی سریع به محتوای این مقاله:
دکوراسیون فروشگاه لباس
طراحی دکوراسیون فروشگاه لباس دغدغه اصلی کسانی که کسب و کارشان در این حوزه است به شمار می رود.
امروزه اغلب مشتریان جذب مغازه ای برای خرید می شوند که علاوه بر لباس زیبا دارای فضای جذابی نیز باشد.
ممکن است حتی شخصی بعد قصد خرید به بازار نرود اما با دیدن فضایی زیبا توجهش به آن فروشگاه جلب شده و از آنجا لباسی که ممکن است در آینده استفاده کند را خریداری بکند.
در ادامه با آئین لایف همراه باشید.
معمولاً فروشگاه لباس از شلوغ ترین فروشگاه ها محسوب می شود دلیلش هم این است که یکی از نیازهای اساسی انسان پوشاک است که با لباس بتواند بدن خود را بپوشاند بنابراین با توجه به این نیاز در هر موقع سال انسان به پوشاک احتیاج دارد و این یک کالای ضروری و استفاده از آن همیشگی محسوب می شود.
با دقت بر نحوه ی دکوراسیون داخلی فروشگاه لباستان می توانید بر روی فروش بیشتر لباس ها حساب باز کنید. با طراحی درست لباس ها در معرض دید بیشتری قرار می گیرند همچنین اگر فضای فروشگاهتان بزرگ است می توانید برای دید کامل مخاطب لباس ها را با استفاده از مانکن طرح لباس را به نمایش بگذارید.
یک نکتهای که حائز اهمیت است این است که فضای فروشگاه را خیلی شلوغ و در هم ریخته نکنید سعی کنید که فضا به صورتی باشد که مرتب به نظر برسد و مشتری که دنبال نوع خاصی از لباس است به راحتی بتواند به آن دسترسی پیدا بکند و کالای مورد نظرش را به آسانی پیدا و تهیه کند به همین منظور در فروشگاههای بزرگ از آویز لباس استفاده می کنند.
البته دقت داشته باشید که تمام فضای داخل فروشگاه را پر از مانکن نکنید زیرا باعث می شود که خریدار دید کافی بر لباسها نداشته باشد.
از مهمترین مواردی که باعث ایجاد حس مثبت در مشتری میشود ویترین مناسب ، نوع چیدمان اصولی ،رنگ بندی و نورپردازی صحیح فروشگاه است. در ادامه مقاله در مورد هر کدام از این موارد به تفکیک سخن می گوییم و آن ها را بررسی میکنیم و شما را در طراحی جذاب دکوراسیون فروشگاه لباس همراهی میکنیم تا با در نظر گرفتن این موارد فروش خود را بالا ببرید.
ویترین فروشگاه لباس
عموما ویترین هایی سبب جلب توجه می شوند که به صورت خلاقانه و هنری طراحی شده باشد دیزاین مناسب باعث میشود که مشتری به آن دقت کند و باعث ورودش به فروشگاه بشود.
یک طراح خاص باید ویترین را به گونهای درست کند که با ذهن و احساسات و چشم مخاطب ارتباط خوبی برقرار بکند و دقیق بداند که مخاطب آن فروشگاه در چه رده سنی قرار دارد و به بیشتر به چه چیزی احتیاج دارد و روی آن مانور بدهد. ویترینی مناسب محسوب میشود که بتواند حس خوبی به مشتری القا بکند و حاوی یک پیامی باشد که ذهن مخاطب را درگیر کرده و در خاطر او ثبت شود.
ویترین میتواند نقش بسزایی در دور کردن و یا جذب کردن مخاطب داشته باشد. مهم ترین و اساسی ترین عنصر در ایجاد یک رابطه خوب بین شخص و معماری ساختمان به بنای آن نما بستگی دارد.
ممکن است که فروشگاهی اجناس بروز و بسیار زیبا برای عرضه به خریداران تهیه کند اما اگر ویترین او نامناسب باشد این امر سبب میشود که مشتری رغبتی به رفتن درون آن فضا را نداشته باشد فلذا سبب دور شدن فرد از محیط شود.
اگر به ویترین برندهای معروف پوشاک نظیر فنگو ، پرادا دقت کرده باشید نکاتی را مد نظرشان قرار دادن از جمله اینکه از شلوغ کردن محیط فروشگاه اجتناب میورزند . فروشنده باید ویترینی را آماده کند که مفهوم بیشتری از درک ساده خریدار داشته باشد.
نکته ای که در تهیه ویترین مناسب برای فروش لباس حائز اهمیت است این است که برای چیدمان آن به فضای داخلی فروشگاه نیز توجه شود . گفتیم برای به نمایش گذاشتن پوشاک اغلب از مانکن استفاده میکنند و مانکن ها معمولاً یک ژست ساده دارند اما یک طراح خلاق با ایجاد تغییر در ژست مانکن آن را از حالت یکنواختی خارج کرده و باعث ایجاد نمایی منحصر به فرد میشود و این اشکال غیر منتظره طراحی شده باعث متمایز شدن ویترین نسبت به ویترین فروشگاه های دیگر می شود.
برای دقت بیشتر در تهیه ویترین مناسب در نظر گرفتن موقعیت مکانی فروشگاه می تواند کارساز باشد. اگر مغازه شما در محیطی است که رفت و آمد افراد در آنجا بسیار زیاد است و محیط شلوغی محسوب می شود برای ویترین مناسب بهتر است از وسایل کوچک تر و دارای جزئیات بیشتری استفاده کنید که نمای ایجاد شده نظر مشتریان را جلب کند ولی اگر موقعیت مکانی فروشگاهتان به گونهای است که در آن محل تردد کم است بهتر از یک ویترین ساده استفاده کنید.
برای ایجاد یک ویترین لباس جذاب باید به ذهنتان فرصت خیال پردازی بدهید مثلاً اینکه نمای متفاوت می تواند به خاطر مشتری به خوبی بنشیند به عنوان مثال انتخاب زاویه دید تازه برای نمایش قرار دادن کالا هر بینندهای را شیفته خود میکند.
برای تاثیرگذاری بیشتر بهتر است یک نقطه کانونی در فضای در دسترس ایجاد کنید. دقت به طراحی ویترین مناسب برای این است که نما متعادل و زیبا به نظر برسد. حفظ تعادل بسیار مهم است. اگر تعادل حفظ نشود باعث می شود که ذهن خریدار متمرکز نشود پس توجه به جنبه هنری در کنار بصری لازم است.
نورپردازی اصولی فروشگاه لباس
یکی از اصلی ترین عواملی که بر میزان فروش یک فروشگاه تاثیر دارد به طور صحیح و اصولی به نمایش گذاشتن کالا است . یکی از عواملی که بر دیده شدن بهتر لباس کمک میکند نورپردازی و روشنایی محیط است.
وظیفه ی نورپردازی جذب مشتری و جذب ذهن مخاطب بر کالایی است که شما می خواهید آن را بفروشید بنابراین باید تمرکز مشتری را بر روی آن کالا جذب کنید.
از نورپردازی استفاده های زیادی می توانید داشته باشید مانند این که با آن می توانید عیوب فروشگاه خود را از دید مخاطبان خود محفوظ بدانید و نکات منفی محیط را به خوبی پوشش دهید تا خریداران متوجه آن نشوند.
اگر نورپردازی به نحوه صحیح و دقیق اجرا بشود باعث میشود که در اشخاص حس خوبی از خرید ایجاد شود و اشخاص از محیط انرژی دریافت کنند . سبک روشنایی فروشگاه نکته مهمی است که باید به خاطر داشته باشید اگر فروشگاه شما مدرن و همچنین دارای سبک خلاق و طراحی خاصی دارد باید برای نورپردازی از چراغ های مدرن استفاده کنید.
دقت داشته باشید که اگر سبک فروشگاه شما با نورپردازی ایجاد شده در محیط همخوانی نداشته باشد این امر موجب سردرگمی مشتری میشود و باعث میشود که شخص تمرکز کافی به اجناس و لباس هایی که در فروشگاه قرار داده اید نداشته باشد . حتی دمای رنگ نور طبیعی ، زرد و یا سفید چراغ ها اهمیت دارد و کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار می دهد.
به کاربردن چراغ های توکار که دارای زاویه تابش کمتری نسبت به سایرین می باشد و همچنین استفاده از چراغ های ریلی باعث میشود که یک محیط روشن تری به وجود بیاید و باعث توجه بیشتر مشتری به آن منطقه شود.
اگر محیط فروشگاهتان را بسیار نورانی کنید به نحوی که نور شدید باعث آزرده خاطر شدن چشمان مشتری شود و تابش نور به صورت مستقیم بر چشم مشتری بتابد و او را اذیت کند سبب میشود که خریدار فروشگاه شما را سریعا ترک کند و در آن محیط نماند.
همچنین شما باید هزینه ها را نیز براورد کنید بعضی از چراغ ها و لامپ ها کم مصرف هستند پس در هنگام خرید چراغ مورد نظرتان به اندازه انرژی که صرفهجویی میشود و سود بیشترتان توجه کنید.
برای نورپردازی صحیح بهتر است از متخصصین این حوزه راهنمایی بگیرید . مثلا یک نکته در خصوص چراغ های ریلی در یک فروشگاه این است که نباید فاصله میان دو چراغ بیشتر از یک و نیم متر باشد.
نورپردازی آرامش بخش می تواند در ایجاد حال و هوای تازه در فروشگاه شما تاثیرگذار باشد اما دقت کنید که نباید آنقدر محیط را تاریک کنید که خریدار نتواند جنس و رنگ لباس مورد نظرش را انتخاب کند و قدرت انتخاب درست را از مشتری بگید.
نکته دیگر در این خصوص که باید به آن توجه داشته باشید این است که نباید از لوازم روشنایی کلاسیک و مدرن با هم استفاده کنید توجه داشته باشید که محیط فروشگاه شما کدام یک را بیشتر می طلبد و از همان استفاده کنید و به کار ببرید.
هدف اصلی از نورپردازی صحیح این است که مشتریان حس بهتری در آن محیط داشته باشد و باعث شود که خریدار تجربه بسیار خوبی از خرید لباس از فروشگاهتان بگیرد و این مورد در خاطر او ثبت شود که برای خرید دوباره به فروشگاه شما بیاید.
یک مورد دیگری که بهتر است دقت کنید این است که اگر از ادوات روشنایی که درجه یک و دارای قیمت بیشتری هستند استفاده کنید همین امر سبب میشود که به صورت ناخودآگاه بر ذهن مخاطب تاثیر بگذارد و آن شخص در محیط فروشگاهتان به دنبال اجناسی که قیمت بالاتر و کیفیت بهتری دارد باشد.
رنگ بندی فروشگاه لباس
ظاهر محیط کسب و کار مخصوصا کارهایی که با مشتری زیادی سر و کار دارد مانند فروشگاه لباس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اگر لباس هایی که در فروشگاهتان قرار دارید از اجناس متفاوت و دارای رنگ های گوناگونی است باید دکوری که انتخاب می کنید تک رنگ باشد اما رنگ انتخابی نباید پررنگ باشد بلکه استفاده از رنگهای کم رنگ و رنگ هایی که خنثی هستند باعث توجه مشتری بر اجناس می شود و باعث می شود مشتری بتواند راحتتر محصول مورد نظر خود را انتخاب کند.
توجه داشته باشید اگر در فروشگاه که دارای محصولات متنوع و دارای طیف رنگی اجناس گسترده است از دکوری که دارای رنگهای متنوع و پراکنده است استفاده کنید سبب میشود که در ذهن مشتری فضا بسیار شلوغ و درهم ریخته به نظر برسد و نامنظم بودن محیط باعث میشود که شخص حس خوبی از خریدش نداشته باشد.
البته توجه به مخاطبتان نیز حائز اهمیت است به طور مثال اگر مخاطب شما کودکان است و شما فروشگاه لباس کودک دارید باید از رنگ های شاد استفاده کنید . مثل سبز ، صورتی ، آبی پاستیلی این امر باعث میشود که توجه کودک به محیط جلب بشود و والدین به راحتی بتوانند برای کودک دلبندشان لباسی که مد نظر دارند تهیه کنند و مدت زمان بیشتری را در فروشگاهتان بگذرانند.
مثالی دیگر اگر در فروشگاه لباس های مربوط به شنا می فروشید استفاده از ترکیب رنگ آبی و سبز انتخاب درستی برای دکور محیط میتواند باشد . این مورد باعث می شود حتی اگر کسی به لباس شنا احتیاج نداشته باشد اما به ساحل و دریا علاقه زیادی داشته باشد به مغازه شما سز بزند و محصولی را خریداری کند.
یا مثلا اگر فروشگاهتان مخصوص خرید کت و شلوار می باشد استفاده از رنگ سفید و مشکی باعث میشود تا مخاطب از دور با دیدن آن دکور به سمت مغازه تان به طور ناخودآگاه کشیده شود. شما می توانید با بازی با رنگ ها حال مشتریان خود را تغییر دهید و این مورد ارتباط مستقیم با خرید مشتری دارد.
به طور مثال استفاده از رنگ آبی سبب ارامش شخص میشود و همین امر موجب میشود تا فرد زمان بیشتری در محیط فروشگاهتان بماند. همچنین اگر در فروشگاه لباس های خاص می فروشید از رنگ هایی که انرژی زیادی منتقل می کنند مثل قرمز و نارنجی استفاده کنید که این رنگ ها حس هیجان را به خریدار القا میکند.
اگر جنسی دارید که می خواهید در معرض دید بیشتری قرار بگیرد از رنگ زرد برای دکوراسیون آن قسمت استفاده کنید زیرا رنگ زرد به عنوان اولین رنگ شناخته شده که شبکیه ی چشم آن را دریافت می کند. دقت کنید که استفاده از هر رنگی را متعادل به کار ببرید مثلا استفاده زیاد از رنگ قرمز باعث می شود که چشم مشتری خسته شود و دیگر به مغازه تان باز نگردد.
امیدوارم این مقاله شما را جهت طراحی صحیح و اصولی دکوراسیون فروشگاه لباس خودتان یاری کرده باشد.
منبع : Inf