قلم و فونت یکان بخ یکی از زیباترین، سادهترین و درعینحال پرکاربردترین فونتهای فارسی جدید است که برای استفاده در هر نوع طرح گرافیکی مناسب است.
با ما در آئین لایف همراه باشید تا با ویژگیهای منحصربهفرد این فونت آشنا شوید.
شاید بسیاری از فونتها را فقط بتوانیم در فضای وب استفاده کنیم و برای چاپ یا طراحی پوستر و گرافیکهای قابلچاپ مناسب نباشد و یا بلعکس؛ اما فونت یکان بخ کاملاً از این قاعده مستثنا است. شما بهراحتی میتوانید از تمامی ویژگیهای زیباییشناختی و گرافیکی که این فونت دارا است در هر نوع کار گرافیکی از طراحی صفحات وب گرفته تا طراحی و چاپ بنر استفاده نمایید.
دسترسی سریع به محتوای این مقاله:
توضیحات کلی که بایستی در مورد یکان بخ بدانید!
رضا بختیاری فرد –طراح فونت یکان بخ- آن را در سال ۱۳۹۴ از روی فونت یکان -اثر مسعود سپهر است که در سال ۱۳۵۹ طراحیشده بود- بازطراحی کرد.
شاید بتوان فونت یکان را اولین فونت ایرانی دانست که بسیار ساده و روان به نشست کلمات در صفحه و خوانایی بیشازاندازه راحت تکیه کرده بود و برای همین هم محبوبیت بسیاری برای خود جمع کرد و بارها و بارها توسط تایپوگرافرهای مطرح مختلف بازطراحی شد که یکان بخ یکی از این موارد است.
قلم یکان بخ؛ یک فونت مونولاین یا تک ضخامتی است که شاید در بعضی دیدهای واقعی در طراحی برخی حروف هنجار طراحی را شکسته و با تعویض زاویه قلم در سَرِ پیچها و تقاطعهای تأثیرگذار حروف تا حدی بسیار جزئی از این بُعد نیز خارج شده است.
ازنظر استفاده شاید در ابتدای امر به نظر برسد یکان بخ فونتی ساده و پیکسلی است که بیشتر مناسب فضای پرینت و چاپ خواهد بود! اما اینطور نیست!
برخلاف برداشت گرافیستها و طراحان تایپ ایرانی، فعلاً این فونت محبوب، بیشترین استفاده خود را در فضای وب دارد!
شاید بهترین دلیل این مورد نیز سادگی و بیدردسر عمل کردن این فونت در ادای کلمات و راحتی خوانش آن است.
نسخه اول این فونت محبوب در سال ۱۳۹۵ توسط رضا بختیاری فرد طراحی و ارائه شد و نسخه دوم در سال ۱۴۰۱ همزمان با ارائه و فروش آنلاین آن در وبسایت فونت ایران رونمایی شد.
سخن طراح فونت یکان بخ در مورد آن
رضا بختیاری فرد:
«در طراحی یکان بخ از فرمهای هندسی کمک گرفتم، اما خود را به استفاده از آن فرمها محدود نکردم و کاراکترها بهطور کامل با فرمهای هندسی منطبق نیستند. دلیل این کار حفظ خوانایی و در نظر گرفتن خطای دید در طراحی بود. همچنین فرمهای هندسی باعث میشوند حروف شخصیتی سرد و ماشینی به خود بگیرند؛ بهویژه در رسمالخط عربی که چندان با فرمهای هندسی میانهای ندارند.»
طراح فونت:
رضا بختیاری فرد
تایپوگرافر فریلنسر
مدرس طراحی تایپفیس و طراحی لوگوتایپ فارسی
متولد ۱۳۶۹ تهران؛ کارشناس گرافیک؛ عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران
تجربههای کاری
- طراحی تایپفیس ایرانسل؛ به سفارش شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل؛ با همکاری امید امامیان؛ ۱۳۹۶
- طراحی تایپفیس علیبابا؛ به سفارش شرکت سفرهای علیبابا؛ با همکاری مهدی ارشادی؛ ۱۳۹۹
- طراحی تایپفیس آینده؛ به سفارش بانک آینده؛ با همکاری مهدی ارشادی؛ ۱۳۹۹
- طراحی تایپفیس باغ کتاب؛ به سفارش شهرداری تهران؛ ۱۳۹۳
- طراحی تایپفیس لیلا؛ بدون سفارشدهنده برای عرضهٔ عمومی؛ ۱۳۹۳
- طراحی تایپفیس پیکان؛ بدون سفارشدهنده برای عرضهٔ عمومی؛ ۱۴۰۰
- طراحی تایپفیس بنیاد کودک؛ به سفارش بنیاد کودک؛ با همکاری مهدی ارشادی؛ ۱۴۰۰
- طراحی تایپفیس قرآنی واضح وب؛ به سفارش گروه افق رویداد؛ با همکاری امید امامیان؛ ۱۳۹۶
- طراحی تایپفیس قرآنی واضح چاپ؛ به سفارش گروه افق رویداد؛ با همکاری امید امامیان؛ ۱۳۹۹
- طراحی تایپفیس راوی؛ بدون سفارشدهنده برای عرضهٔ عمومی؛ ۱۳۹۲
- طراحی تایپفیس ری؛ با همکاری امید امامیان؛ ۱۳۹۸
- طراحی تایپفیس نوین وب؛ بازطراحی و بهینهسازی تایپفیس نوین (طراحی هیربد لطفیان) برای وب، به سفارش بانک اقتصاد نوین؛ ۱۳۹۲
- طراحی تایپفیس دبستان؛ به سفارش نرمافزاری مریم؛ با همکاری امید امامیان؛ ۱۳۹۷
- طراحی تایپفیس نیان؛ طراح: افسانه سالک، رضا بختیاری فرد؛ ۱۳۹۷
- بازطراحی تایپفیس رؤیا با نام رؤیا بخ؛ بدون سفارشدهنده برای عرضهٔ عمومی؛ ۱۳۹۴
- بازطراحی تایپفیس یکان با نام یکان بخ؛ بدون سفارشدهنده برای عرضهٔ عمومی؛ ۱۳۹۴
آثار برگزیده
- نفر اول مسابقهٔ خط معلی؛ بخش کارگاه، نمایشگاه قرآن، ۱۳۸۷
- نفر دوم مسابقهٔ طراحی تایپفیس بانک اقتصاد نوین (تایپفیس راوی)؛ مدرسهٔ ویژه، ۱۳۹۱
- نفر اول سرو نقرهای ۹۲، نمایشگاه بینالمللی طراحی حروف فارسی (تایپفیس راوی)؛ بخش تایپفیس متن، انجمن صنفی طراحان گرافیک، ۱۳۹۲
- شایستهٔ تقدیر در نخستین سالانهٔ طراحی کتاب ایران (تایپفیس رؤیا بخ)؛ خانه کتاب، ۱۳۹۴
- جایزهٔ عالی، بخش حرفهای (تایپفیس رؤیا بخ)؛ اولین دوسالانهٔ بینالمللی طراحی جادهٔ ابریشم چین ۱۳۹۵
- شایستهٔ تقدیر در مسابقهٔ بینالمللی تایپفیس گرانشان (تایپفیس ری)؛ ارمنستان ۱۳۹۶، به همراه امید امامیان
- شایستهٔ تقدیر در سرو نقرهای ۹۶ (تایپفیس واضح)؛ انجمن صنفی طراحان گرافیک، ۱۳۹۶، به همراه امید امامیان
- دریافت نشان تایپوگرافی ممتاز TDC (تایپفیس ری و واضح UI)؛ باشگاه طراحان تایپ امریکا، ۱۳۹۶، به همراه امید امامیان
- دریافت نشان تایپوگرافی ممتاز TDC (تایپفیس واضح کلاسیک)؛ باشگاه طراحان تایپ امریکا، ۱۳۹۹، به همراه امید امامیان
- اثر منتخب هیئتداوران ۲۴ مین دورهٔ TDC (تایپفیس واضح کلاسیک)؛ باشگاه طراحان تایپ امریکا، ۱۳۹۹، به همراه امید امامیان
- نفر سوم در مسابقهٔ بینالمللی تایپفیس گرانشان (تایپفیس علیبابا)؛ ارمنستان ۱۴۰۱، به همراه مهدی ارشادی
راهیابی اثر
- مسابقهٔ طراحی قوطی کبریت؛ مجلهٔ الکترونیکی رنگ، ۱۳۸۷
- چهارمین سوگوارهٔ پوسترهای عاشورایی؛ حوزه هنری، ۱۳۸۸
- سوگوارهٔ روایت محرم؛ راسخون، ۱۳۸۸
- سوگوارهٔ اصحاب عطش؛ خانهٔ شهریاران جوان، ۱۳۸۸
- مسابقهٔ طراحی لوگوی برنامهٔ پارک ملت؛ شبکهٔ طراحان گرافیک ایران، ۱۳۸۹
- جشنوارهٔ بینالمللی مجازی تایپوگرافی افدستا؛ گروه هنری افدستا، ۱۳۹۱
- سرو نقرهای ۹۲، نمایشگاه بینالمللی طراحی حروف فارسی؛ بخش تایپفیس متن، انجمن صنفی طراحان گرافیک، ۱۳۹۲
- سرو نقرهای ۹۴؛ انجمن صنفی طراحان گرافیک، ۱۳۹۴
- نخستین سالانه طراحی کتاب ایران؛ خانه کتاب، ۱۳۹۴
- دومین همایش علمی، پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ دینی؛ دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، ۱۳۹۵
نمایشگاهها
- آثار پنجسالهٔ هنرجویان مدرسهٔ ویژه؛ خانه هنرمندان ایران، ۱۳۸۹
- نشانه نشینی؛ آثار گروهی جمعی از دانشجویان میرعماد، انقلاب اسلامی و سوره؛ دانشگاه انقلاب اسلامی، ۱۳۹۱
- «الف»؛ رونمایی قلم نوین و نمایشگاه آثار طراحی قلم فارسی هنرجویان مدرسهٔ ویژه؛ موزهٔ هنرهای دینی امام علی، ۱۳۹۲
- سرو نقرهای ۹۲، نمایشگاه بینالمللی طراحی حروف فارسی؛ انجمن صنفی طراحان گرافیک، خانه هنرمندان ایران، ۱۳۹۲
- سرو نقرهای ۹۴؛ انجمن صنفی طراحان گرافیک، خانه هنرمندان ایران، ۱۳۹۴
- پوسترهای عاشورا؛ کافه گالری فرهنگسرای نیاوران، کافه گالری تماشاخانه ایرانشهر، ۱۳۹۴
- نمایشگاه تایپوگرافی (لوگوتایپ و قلم)؛ به همراه امید امامیان، هنرستان هنرهای زیبای پسران، ۱۳۹۵
- سرو نقرهای ۹۶؛ انجمن صنفی طراحان گرافیک، خانه هنرمندان ایران، ۱۳۹۶
- پشت بوم؛ نمایشگاه گروهی نقاشیخط، گالری گویا، ۱۳۹۸
- سرو نقرهای ۹۸؛ انجمن صنفی طراحان گرافیک، خانه هنرمندان ایران، ۱۳۹۸
- نغمهٔ مانا؛ در نکوداشتِ محمدرضا شجریان، خانهٔ هنرمندان ایران، ۱۴۰۰
انتشار آثار
- گرافیک ۳؛ محمود ارواحی آذر، ۱۳۸۷
- گـرافیک ۵؛ محمود ارواحی آذر، ۱۳۸۹
- لوگوتایپ ایرانی ۱؛ گروه پژوهشی عفراوی، ۱۳۸۸
- لوگوتایپ ایرانی ۲؛ انتشارات آبان، ۱۳۹۳
- لوگوتایپ ایرانی ۳؛ انتشارات آبان، ۱۳۹۶
- گرافیک سال بابان ۱؛ علی خلیلی فر، ۱۳۹۳
- چهارمین سوگوارهٔ پوسترهای عاشورایی؛ مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، ۱۳۸۸
- پنجمین کتاب سال گرافیک دانشجویی؛ کتابهای لوگو و فونت؛ نشر رسم، ۱۳۹۰
- سرو نقرهای ۹۲ (نمایشگاه بینالمللی طراحی حروف فارسی)؛ انجمن صنفی طراحان گرافیک، ۱۳۹۲
- سرو نقرهای ۹۴؛ انجمن صنفی طراحان گرافیک، ۱۳۹۴
- گزارش نخستین سالانهٔ هنر طراحی کتاب ایران؛ خانه کتاب، ۱۳۹۴
- طراحی حروف برای فونت فارسی؛ انتشارات فاطمی، ۱۳۹۵
- کتاب درسی تصویرسازی آموزشی و تایپوگرافی؛ وزارت آموزشوپرورش؛ ۱۳۹۶
- کتاب درسی طراحی نشانه، تصویرگری کتاب کودک و نظارت چاپ؛ وزارت آموزشوپرورش؛ ۱۳۹۶
- سرو نقرهای ۹۶؛ انجمن صنفی طراحان گرافیک، ۱۳۹۶
- نشریهٔ نشان، شمارهٔ ۴۲؛ زمستان ۱۳۹۶
- کتاب خط؛ بوستان کتاب، ۱۳۹۶
- مجله الکترونیکی قاب، به همراه گفتوگو، شماره ۲۴؛ خرداد ۱۳۹۷
- کتاب الکترونیکی فرهنگنامهٔ طراحان گرافیک ایران؛ گروه پژوهشی عفراوی؛ ۱۳۹۸
- مجله الکترونیکی پانآرت، به همراه گفتوگو، شماره ۵۴؛ ۱۳۹۸
- سرو نقرهای ۹۸؛ انجمن صنفی طراحان گرافیک، ۱۳۹۸
- نغمهٔ مانا؛ در نکوداشتِ محمدرضا شجریان، ۱۴۰۰
پایاننامه
- چگونگی مراحل پیش طراحی تایپفیس؛ اصلاح فونت یاقوت بولد
- مقطع کاردانی، دانشکده هنر و معماری دانشگاه فنی انقلاب اسلامی، ۱۳۸۹
- بررسی و مقایسهٔ فونت Simplified Arabic با اصول خوانایی و چشمنوازی خط نسخ نیریزی و اصلاح آن
- مقطع کارشناسی، دانشکده هنر و معماری دانشگاه فنی انقلاب اسلامی، ۱۳۹۲
خیلی خوشم میاد از این فونت….
خیییییییلی خوش فرمه یکان بخ….
خیلی…
شاید بتونم بگم یکی از خوش فرم ترین فونت هایی که تا حالا دیدم که میشه راحت خوندش…