دکوراسیون اداری
فهرست مطالب:
- ۱ دکوراسیون اداری
- ۱.۱ تفاوتهای دکوراسیون اداری و دیزاین داخلی خانه
- ۱.۲ گامهای طلایی در دکوراسیون اداری
- ۱.۲.۱ گام نخست: فضا را بشناسید!
- ۱.۲.۲ گام دوم: پوشهها و مدارک را مرتب نگه دارید!
- ۱.۲.۳ گام سوم: رنگها به محیط جان میدهند!
- ۱.۲.۴ گام چهارم: تهویه هوا و اکسیژن
- ۱.۲.۵ گام پنجم: نشاط و سرزندگی همراه با گیاهان
- ۱.۲.۶ گام ششم: تفکیک فضا
- ۱.۲.۷ گام هفتم: نور
- ۱.۲.۸ گام هشتم: بهترین انتخاب دیوارپوش و کفپوش در فضاهای اداری
- ۱.۲.۹ سخن آخر
یکی از مهمترین و در عین حال چالش برانگیزترین موضوعات در دیزاین و طراحی دکوراسیون، مربوط است به دکوراسیون اداری!
اما به راستی چرا طراحی دکوراسیون اداری تا به این حد چالشی و در عین حال لازم و ضروری است.
اجازه بدهید نگاهی داشته باشیم به زندگی خودمان در این روزگار پر از مشغله و رفت و آمد! بیشتر افراد، ساعات بسیاری را در طول روز در محیط کار و اداری سپری میکنند.
بی شک طراحی دکوراسیون اداری نقش مهمی در روحیه افراد و همچنین بازدهی آنان ایفا میکند. از طرفی همین انرژی به مشتریان و ارباب رجوع نیز منتقل خواهد شد. بسیار متجب خواهید شد اگر بدانید با انجام کارهای سادهای میتوانید محل کارتان را به زیبایی هر چه تمامتر درآورده و باعث بالا رفتن بازدهی کارمندان شوید.
در این مقاله قصد داریم شما را با بایدها و نبایدها در دکوراسیون اداری آشنا سازیم. پس اگر قصد تغییر دکوراسیون اداری خود را دارید، دست نگهدارید! ما برایتان نکات مهمی را خواهیم گفت!
لطفا تا پایان آئین لایف را همراهی فرمایید.
تفاوتهای دکوراسیون اداری و دیزاین داخلی خانه
لطفا توجه داشته باشید که هر گردی، گردو نیست! تمام ظرافتهایی که برای دیزاین فضاهای مختلف در خانهتان به کار میبندید، ممکن است مناسب فضای کاری شما نباشد.
به عنوان مثال، دیزاین بخشهای مختلف خانه، قبل از هر چیزی مطابق سلیقه شما انجام میشود! این در حالی است که دکوراسیون اداری بر اساس قوانین خاصی انجام شده و سلیقه شخصی کمتر دخالت داده میشود.
شاید دوست داشته باشید، برای پنجرههای خانه از پردههای توری، همراه با تزئینات فراوان استفاده کنید. در حالیکه معمولا پردههای مورد استفاده در فضاهای کاری بیشتر شکل ساده و رسمی تری دارند.
دکوراسیون فضای اداری در عین شاد بودن، میباید حتما ساده باشد. مهمترین نکته در محل کار برقراری آرامش و بالا بردن هر بیشتر تمرکز پرسنل است. بنابراین در گام نخست، باید بتوانید برآورد دقیقی از وضعیت فضای مورد نظر داشته باشید. در مرحله بعدی، اولویتهایتان را تعیین خواهید کرد. و در پایان تصمیمگیری و به دنبال آن فاز اجرا را خواهید داشت.
حال در قسمت بعدی مواردی را برایتان خواهیم گفت تا بتوانید با انجام تغییرات (هر چند کوچک) به نتایج عالی و کاملی دست پیدا کنید.
گامهای طلایی در دکوراسیون اداری
مهمترین نکته به کارگیری موارد سادهای است تا فضای کاری در قدم اول مناسب و دلنشین برای پرسنل باشد. و در قدم بعدی مطلوب و کارآمد برای مراجعان باشد. بدون تردید نحوه دیزاین اداری باید به گونهای باشد که حس اطمینان را در مشتریان برانگیزد.
و حالا برویم سراغ مهمترین بخش این مقاله! چکار کنیم تا یک فضای کاری، جدی اما در عین حال دوستانه، راحت اما در ضمن رسمی، و همچنین مدرن و مطابق مد روز داشته باشیم.
قدم به قدم ما را همراهی فرمایید.
گام نخست: فضا را بشناسید!
ویژگیهای مطلوب فضا را یادداشت کنید. تا با تاکید بر روی آنها، تاثیر این موارد را بیشتر کنید. همچنین نقاط ضعف فضای اداری مورد نظر را یاداشت نمایید. باید بتوانیم با بکارگیری ظرافتهای خلاقانه، این موارد را نامرئی نماییم! مانند قرار دادن مبلمان در مقابل دیواری که رنگش خراب شدهاست!
گام دوم: پوشهها و مدارک را مرتب نگه دارید!
هر یک از افراد باید ملزم به رعایت نظم در محدوده میز کاری خودشان باشند. میتوانید از زونکنها و پوشههای یک شکل استفاده کنید. به این ترتیب میتوانید از به هم ریختگی میزهای کارکنان ممانعت به عمل آورید.
گام سوم: رنگها به محیط جان میدهند!
در چندین دهه گذشته، میزهای اداری همیشه از رنگهای سفید، سیاه و یا خاکستری انتخاب میشدند. اما امروزه و در دیزاینهای مدرن، به شرطی که فضا الزام بهداشتی نداشته باشد، یعنی محل کارهایی مانند بیمارستان، درمانگاه، آزمایشگاه، داروخانهها و… استفاده از رنگهای خنثی خیلی معمول و مورد پسند نیست.
حتی در مکانهایی مانند آزمایشگاه و داروخانه و … قسمت دفاتر پیشخوان از میزهای رنگی استفاده میشود. شما میتوانید با انتخاب میزهای رنگی با رنگی پر رنگتر از رنگ دیوار و کف، به فضا جانی دوباره ببخشید.
رنگ به عنوان یک المان مهم در دکوراسیون و طراحی داخلی نقشی بسیار مهم را بازی میکند. رنگ صندلیها میتواند مکمل رنگ میزها انتخاب شود. به این ترتیب سرزندگی بیشتری به فضا خواهید داد.
اما حواستان باشد که در انتخاب رنگها بیش از پیش افراط نورزید. رنگها باید با هوشیاری و ظرافت به کار گرفته شوند. تا نظم ظاهری محیط همواره به بهترین شکل ممکن حفظ شود. اکسسوریهای اداری، یعنی لوازمی که بر روی میزها قرار میگیرد باید تا حد امکان، یک شکل و ساده باشند.
بهترین انتخاب برای رنگ این لوازم، رنگهای خنثی است. به عنوان مثال، کازیه سفید یا مشکی برای نگهداری کاغذها در گوشه میز یک رنگ ایدهآل به شمار میرود. رنگ خنثی موجب میشود تا روی میز شلوغتر به نظر نرسد.
در این میان توجه داشته باشید که استفاده از کرکرهها و پردههای رنگی با رنگهای تیره و یا روشن در فضاهای اداری معمول است. و به عنوان یک المان رنگی میتوانید از این گزینه برای تکمیل دیزاین خود استفاده نمایید.
گام چهارم: تهویه هوا و اکسیژن
بسیار مهم است تا هوای تازه در محل کار شما در جریان باشد. و با توجه به اینکه بیشتر ادارات و فضاهای کاری در مکانهای آلوده از نظر هوا قرار دارند، این مورد اهمیت بیشتری پیدا میکند.
هر چه اکسیژن در محل کار شما بیشتر باشد، شما دیرتر احساس خستگی خواهید کرد و به این ترتیب بازدهی شما بالاتر خواهد بود. زمانی که افراد زیادی در یک مکان در بسته برای چندین ساعت حضور دارند و در حال انجام فعالیت فیزیکی و یا فکر هستند، حتما باید هر یک ساعت یک بار هوا به طور کامل تهویه گردد.
تا نشاط و حال خوب افراد برقرار بماند. وجود پنجرههای کافی و هواکشها و تهویهها، بسیار لازم و ضروری است. و در طراحی دکوراسیون اداری باید مورد توجه قرار بگیرد. پردهها هم باید طوری انتخاب شوند که بتوان آنها را جمع کرد تا مانع ورود هوای تازه نشوند.
گام پنجم: نشاط و سرزندگی همراه با گیاهان
بهترین گزینه برای اضافه شدن انرژیهای مثبت به فضای خشک و رسمی اداری، استفاده از گلها و گیاهان آپارتمانی است. استفاده از این گیاهان از دو منظر مفید است.
اول اینکه، با القای حس طبیعت، نشاط و سرزندگی را در افراد ایجاد میکنند. و دوم اینکه برخی از انواع گیاهان توانایی تصفیه هوا و نویز محیطی را دارند. لذا استفاده از آنها بسیار اهمیت پیدا میکند.
ایجاد آرامش در فضای کاری در نتیجه حضور این المانهای طبیعی، در موارد بسیاری سازنده است. رسیدگی به گیاهان هر چند تنها شامل آب دادن به آنها باشد، برای کارکنان بسیار عالی است و موجب کمتر شدن استرس در محیط کاری خواهد شد.
میتوانید در بخشهای عمومی ادارات مانند ورودی، لابی، اتاق جلسات نیز از گلها و گیاهان سبز رنگ استفاده کنید. و به این ترتیب تنوع را به چشمانتان هدیه بدهید.
گام ششم: تفکیک فضا
هر یک از افراد برای داشتن بازدهی خوب در کارشان، نیازمند داشتن تمرکز و دقت هستند. به این منظور پیشنهاد میشود تا برای هر یک از پرسنل یک فضای اختصاصی در نظر گرفته شود. به این ترتیب میتوانید کارایی کارکنان را به میزان قابل توجهی بالا ببرید.
بهترین وسیله برای جدا سازی فضا در دکوراسیون اداری، استفاده از انواع پارتیشن است. میتوانید از انواع شیشهای یا ام دی اف استفاده کنید. شیشههای دکوراتیو نیز مناسب هستند و جلوه و زیبایی خاصی به فضای کاری شما خواهند بخشید.
علاوه بر اینکه پارتیشن بندی به افراد اجازه میدهد تا فضای خصوصی خودشان را داشته باشند، از ایجاد همهمه و صدای اضافی هم جلوگیری به عمل میآورد. این مسئله هم در جای خود موجب افزایش تمرکز میشود.
گام هفتم: نور
\
یکی از مهمترین نکات در طراحی دکوراسیون اداری که هم در نحوه کارکرد افراد و هم در سلامت آنان نقش حیاتی ایفا میکند، مسئله نور و روشنایی محیط است. بهترین نور در هر جا، نور طبیعی است. اما از آنجا که بهرهمندی از نور طبیعی برای همه افراد در همه جا امکان پذیر نیست، استفاده از چراغهای ترکیبی، بهترین گزینه میباشد.
منظور از چراغهای ترکیبی، چراغهایی هستند که لامپهایی با نور سفید و نور زرد دارند. به این ترتیب خستگی چشمها به میزان قابل قبولی به کمترین حد ممکن خواهد رسید.
یک نکته دیگر در مورد میزان نور و به اصطلاح شدت روشنایی در محدوده میز کار پرسنل است. بهتر است تابش نور به صورت مستقیم باشد تا از ایجاد سایه در میز جلوگیری به عمل آید. میزان نور هم باید در محدوده استاندارد باشد. زیرا نور زیاد هم به همان میزان نور کم موجب خستگی چشمها و حتی باعث سردرد خواهد شد.
گام هشتم: بهترین انتخاب دیوارپوش و کفپوش در فضاهای اداری
یکی از مهمترین و هوشمندانهترین انتخابها باید در این بخش انجام گیرد. محیط اداری و کاری یک فضای پر رفت و آمد است. در این مکان همه با کفش رفت و آمد میکنند. بنابراین بسیار مهم است که کفپوشی مناسب این فضا انتخاب شود. این کفپوش باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:
• بسیار مقاوم باشد و در برابر ضربههای وارده کفشها دچار خراشیدگی و پارگی و شکستگی نشود.
• به آسانی قابل تمیز شدن باشد.
• در مقابل گرد و غبار و نفوذ آب و مایعات مقاوم باشد.
• رنگ و طرح آن مطابق سایر بخشها انتخاب گردد.
دیوارپوشهای مناسب فضاهای کاری نیز میبایست:
• در مقابل خراشیدگی و پارگی مقاوم باشند.
• در برابر تابش نور مقاوم باشند و به زودی تغییر رنگ ندهند.
• قابلیت شستشو داشته باشند.
• نسبت به چرک شدن و گرد و غبار هم مقاوم باشند.
به طور کلی دیوار و کف باید در هماهنگی با یکدیگر و با مبلمان اداری در نظر گرفته شوند.
نکات تکمیلی
• در انتخاب المانهای طراحی مانند پردهها خلاقیت به خرج بدهید. میتوانید از کرکرهها و یا پردههای زبرا با طرحهای مدرن، گل و یا رنگهای ترکیبی استفاده کنید. به این ترتیب اتمسفر فضا با ظرافتی خاص تغییر خواهد کرد. و همین امر در روحیه کارکنان و مراجعان بسیار مؤثر خواهد بود.
• برای مراجعه کنندگان و یا مشتریان، بخش خاصی را در نظر بگیرید. در این بخش میتوانید از میزهای پذیرایی هم استفاده نمایید.
• مبلمانی که برای مراجعان در نظر گرفته میشود، باید هم راحت باشند و هم رسمی! رنگ آنها بهتر است نزدیک به رنگ دیوارها و یا کف انتخاب شود. زیرا تمام هدف ما این است که از ایجاد بینظمی بصری در دکوراسیون اداری اجتناب گردد.
تعداد مبلمان باید کافی باشد. زیرا این امر نشاندهنده توجه شما به عنوان کارفرما به مشتریان خودتان است. و حس خوبی را در آنان ایجاد خواهد کرد.
• میتوانید دیوارها را به صورت ترکیبی طراحی کنید. مثلا ترکیب کاغذ دیواری ساده و طرحدار و یا ترکیب دیوارپوشهای دکوراتیو و رنگ.
• اگر از دیوارپوشهای دکوراتیو برای دکوراسیون اداری استفاده میکنید، امکان استفاده از نورپردازی در آنها را هم در نظر بگیرید.
• بعضی افراد دوست دارند در دیزاین اداری از آکواریوم استفاده کنند.
اگر اندازه فضا و استایل طراحی به شما اجازه میدهد این امکان را حتما در خاطرتان نگهدارید. زیرا رقص ماهیها و آرامش آب بسیار در زیبا سازی فضا به شما کمک خواهند کرد.
سخن آخر
یک محیط کاری خوب و سرزنده به شما کمک خواهد کرد تا کارکنانی با حال و روحیه عالی داشته باشید. در یک چنین فضای مثبتی خلاقیت به خوبی رشد خواهد کرد. و انرژی مثبت این فضا به مشتریان و یا مراجعان شما نیز به خوبی منتقل خواهد شد!
از این رو یکی از بهترین کارها برای بهتر شدن بازدهی، داشتن یک دکوراسیون اداری مناسب و مدرن است. عناصر بصری در این دیزاین به گونهای در کنار هم قرار میگیرند تا نتیجه مطلوب مورد نظر شما از جمله بالا رفتن روحیه همکاری و بازدهی فردی به خوبی محقق گردد.
اگر نکات مربوطه به دیزاین اداری به خوبی رعایت شود، افراد در حین کار کمتر احساس خستگی خواهند کرد.
مهمترین نکته در یک دکوراسیون اداری این است که هارمونی و نظم در دیزاین به شدت میباید رعایت گردد.
زیرا پرهیز از هرگونه آشفتگی بسیار مهم است. همانطور که در ابتدا اشاره گردید، شاید مهمترین آیتم در انتخاب موارد مختلف در دیزاین خانه، سلیقه شخصی هر فردی باشد.
اما سلیقه فردی دخالت چندانی در اجرای دکوراسیون اداری ندارد و رعایت اصول طراحی حرف اول و آخر را در دکوراسیون اداری میزنند.
امیدواریم نکات مطرح شده، دری از خلاقیت را به روی شما باز کرده باشد. متشکریم که تا پایان همراه ما بودید.
منبع: https://www.architecturaldigest.com/gallery/home-offices-slideshow/