به این نوشته امتیاز دهید...

کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟

با رسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا، بسیاری از افراد به فکر خرید کولری مناسب و داشتن تابستانی خنک افتاده‌اند.

ممکن است شما در انتخاب بین کولر آبی و کولر گازی مردد باشید. پس در ادامه با آئین لایف همراه باشید تا شما را برای داشتن انتخابی مناسب راهنمایی کند.

مهم‌ترین نکات در انتخاب کولر

در انتخاب کولر آبی و کولر گازی باید به نکات بسیاری توجه کنید تا بعداً از انتخاب خود پشیمان نشوید.

در ادامه برخی از این نکات را نام برده و هرکدام را به‌طور کامل توضیح داده‌ایم:

  • هزینه
  • اقلیم
  • مصرف انرژی
  • کیفیت هوا

هزینه

مهم‌ترین نکته در خرید کولر گازی یا کولر آبی، بودجه‌ای است که برای خرید در نظر گرفته‌ایم.

در بسیاری از موارد به دلیل قیمت چند برابری کولر گازی، این مورد از گزینه‌های خرید حذف می‌شود.

همچنین ممکن است در هنگام مشاهده قبض برق، از خرید کولر گازی پشیمان شوید.

بنابراین اگر هزینه‌ها برای شما مهم است، انتخاب کولر آبی برای شما مناسب‌تر است.

اگرچه قیمت پایین کولر آبی مزیت بزرگی است، اما معیارهای دیگری نیز در انتخاب تأثیرگذار هستند که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

اقلیم

یکی از مهم‌ترین نکات هنگام خرید کولر، منطقه زندگی شما و آب‌وهوای آن منطقه می‌باشد.

تأثیری که آب‌وهوای منطقه زندگی شما بر انتخاب کولر گازی یا آبی دارد به این شکل است که برای مناطقی که خشک هستند بهتر است از کولر آبی به دلیل ایجاد رطوبت استفاده شود.

همچنین در مناطقی که رطوبت کافی را دارا هستند، استفاده از کولرهای گازی انتخاب مناسب‌تری می‌باشد.

مصرف انرژی

مطمئناً مصرف انرژی بالا و تعجب هنگام مشاهده قبوض برای همگان ناراحت‌کننده است. همین امر دلیلی بر قرار دادن این نکته در لیست معیارهای مهم در خرید کولر شده است.

مصرف بالای آب در کولر آبی در این بحران بی‌سابقه آب و مصرف بالای برق در کولر برقی، انتخاب را برای ما سخت‌تر کرده است.

ناگفته نماند اگر نصب کولر اصولی انجام شود می‌توان تا حدودی مصرف انرژی را پایین‌تر آورد:

مصرف انرژی در کولر گازی:

در کولر گازی باید به نکاتی ازجمله محل مناسب نصب و انتخاب کولری با ظرفیت مناسب مساحت محل مورد استفاده و همچنین تمیز نگه داشتن فیلترهای موجود در کولر گازی توجه کرد.

نکته: بسیاری از کولرهای گازی امروزی دارای فناوری به نام اینورتر هستند که مصرف برق را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کند.

مصرف انرژی در کولر آبی:

در کولر آبی باید به نکاتی ازجمله تعویض سالیانه پوشال‌ها، سرویس کولر آبی، گذاشتن سایه بان مناسب بر روی کولر و … توجه کرد که مصرف انرژی در این کولرها تا حد قابل‌توجهی کاهش یابد.

همچنین لازم است شما کولری را خریداری کنید که با مساحت خانه شما هماهنگ باشد. برای مثال: اگر خانه کوچکی دارید، برای شما خرید یک کولر بزرگ با مصرف انرژی زیاد مناسب نیست.

همچنین اگر خانه بزرگی دارید، هرگز نباید از کولر کوچک استفاده کنید که در سرمایش خانه ناتوان باشد و شما را مجبور به استفاده از دور تند کولر کند.

در خرید کولر گازی و کولر آبی به برچسب مصرف انرژی توجه داشته باشید.

کیفیت هوا

این مورد در کولر گازی و کولر آبی متفاوت است. به گونه‌ای که کولر گازی هوای داخل را پاک و هوای خارج از خانه را با تولید گازهای سمی آلوده می‌کند.

اما در کولر آبی این موضوع کاملاً متفاوت است به گونه‌ای که در بیرون از خانه هیچ آلودگی تولید نمی‌شود، اما گرد و خاک بیرون از خانه را به داخل خانه هدایت می‌کند.

از طرفی هم در کولرهای آبی اگر به‌طور سالیانه پوشال‌ها تعویض نشوند می‌توانند محیطی برای رشد آلودگی‌ها و قارچ‌ها باشند که به سلامتی ما آسیب می‌رسانند.

مزایا کولر آبی

مزایا کولر آبی

مطمئناً کولر آبی نیز مزایایی دارد که باعث می‌شود ما این کولرها را خریداری کنیم. در ادامه به بررسی چند مورد از این مزایا می‌پردازیم.

قیمت ارزان

کولرهای آبی هم برای خرید و هم در نصب و نگهداری قطعات بسیار کم هزینه‌تر از کولرهای گازی می‌باشد.

کمک به محیط‌زیست

کولرهای آبی به دلیل این که گازهای سمی تولید نمی‌کنند، هیچ‌گونه آلودگی هوایی را ایجاد نمی‌کند و به این ترتیب به حفظ محیط‌زیست کمک بسیار بزرگی می‌کنند.

استفاده در آب‌وهوای گرم و خشک

ایران کشوری است که اغلب مناطق آن، آب‌وهوای گرم و خشک دارند؛ بنابراین استفاده از کولرهای آبی به دلیل ایجاد رطوبت، گزینه مناسبی برای سرمایش این مناطق می‌باشد.

مصرف انرژی مناسب

کولر آبی در مقایسه با کولرهای گازی مصرف برق بسیار کم‌تری دارد که طبق آخرین بررسی‌ها این مصرف تقریباً یک هفتم کولر گازی است.

البته مصرف آب در این کولرها نسبتاً زیاد است که با دقت به نکات نصب کولر که بالاتر توضیح دادیم می‌توان این مصرف را کاهش داد.

وجود قطعات یدکی

کولرهای آبی مکانیزم پیچیده‌ای ندارند و به‌راحتی در داخل کشور تولید می‌شوند. به همین دلیل هرگاه قطعه‌ای آسیب ببیند، به‌راحتی می‌توان آن قطعه را در بازار پیدا کرد و حتی تعمیر کرد.

برای خواندن دیگر مقالات کولر می توانید اینجا کلیک کنید.
معایب کولر آبی

معایب کولر آبی

کولر آبی هم مانند هر دستگاه دیگری معایب خاص خودش را دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

مصرف آب فراوان

در کشور ما ایران که اکنون در بحران بی‌سابقه کم‌آبی قرار دارد، صرفه‌جویی در مصرف آب امری ضروری است که کولرهای آبی در آن ضعف دارند.

آلودگی هوا داخل خانه

همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم، کولرهای آبی گردوغبار خارج خانه را به داخل خانه هدایت می‌کنند.

این گردوغبار و آلودگی‌هایی که وارد خانه می‌شوند پس از ورود به ریه‌های ما می‌توانند در درازمدت برای ما حساسیت‌هایی را ایجاد کنند.

علاوه بر امکان ایجاد بیماری‌های تنفسی، رطوبت موجود در پوشال‌ها، شرایط مناسبی را برای رشد قارچ‌ها مهیا می‌کنند که اگر پوشال تعویض نشود این قارچ‌ها نیز تهدیدی برای سلامتی ما می‌باشند.

نیاز سالیانه به تعویض پوشال

کولر آبی برخلاف کولر گازی باید هرسال سرویس شود. از مهم‌ترین کار هایی که هنگام سرویس کولرهای آبی باید انجام شود این است که هرسال پوشال‌ها تعویض شوند.

اما نوعی از پوشال که به سلولزی معروف هستند نیز وجود دارد که تا ۵ سال قابل‌استفاده هستند و نیازی به تعویض ندارند.

پوشال‌های سلولزی اگرچه قیمت بیشتری نسبت به پوشال‌های معمولی دارند، اما همچنان با ایجاد رطوبت درپوشال ها امکان رشد قارچ وجود دارد.

زنگ زدن قطعات موجود در کولر

پس از خاموش کردن کولر، مقداری آب اضافی در کف آن باقی می‌ماند که قطعات را در معرض زنگ‌زدگی قرار می‌دهد.

ایجاد بوی آزاردهنده

اگر پوشال‌ها را هرسال تعویض نکنید، پس از مدتی به دلیل رطوبت موجود در این پوشال‌ها بویی نامطبوع و آزاردهنده ایجاد می‌شود که فقط با تعویض پوشال و شستشو محیط کولر قابل‌رفع است.

برای مناطق مرطوب مناسب نیست

ازآنجایی‌که کولرهای آبی رطوبت اضافی تولید می‌کنند، برای مناطقی با آب‌وهوای مرطوب که رطوبتی بیش از ۲۵ درصد دارند مناسب نیستند و ممکن است هوای ایجادشده در خانه به سلامتی ما آسیب برساند.

عدم ایجاد سرمای کافی

نحوه عملکرد کولر آبی این‌گونه است که هوای بیرون را پس از خنک کردن به داخل هدایت می‌کند.

اگر هوای بیرون از میانگین هرروز بالاتر برود ممکن است خنک‌کنندگی به‌طور صحیح انجام نشود و ما از گرمای هوا شکایت کنیم.

مزایا کولر گازی

مزایا کولر گازی

کولرهای گازی هم مانند کولرهای آبی مزایایی دارند که ما را به خرید وادار می‌کنند که در ادامه این مزایا را بررسی خواهیم کرد.

فیلتر تصفیه‌کننده

در کولرهای گازی فیلترهایی قرار داده شده است که هوا در آن تصفیه می‌شود و پس از تصفیه، هوای سالم را وارد محیط خانه می‌کند.

مکان‌های مختلف محیط را خنک می‌کند

با کولر گازی، مکانی که شما قصد خنک کردن آن را دارید قابل‌تعیین است و شما می‌توانید هر مکانی مانند اتاق‌خواب را تعیین کنید که این موضوع به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک بسیار بزرگی می‌کند.

ایجاد سرما در زمان بسیار سریع‌تر

در کولرهای آبی زمان بسیار زیادی لازم است تا هوای خنک جای هوای گرم را بگیرد و خانه خنک بشود.

اما در کولر گازی این زمان خیلی کوتاه‌تر است تا جایی که می‌توان ادعا کرد که بلافاصله پس از روشن شدن کولر، هوای سرد را می‌توان احساس کرد.

عدم نیاز به آب برای کار کردن

شاید تأکید بیش‌ازحد ما بر مدیریت مصرف آب باعث ناراحتی شما بشود؛ اما باید واقعیت را قبول کنیم که اکنون کشور ما با بحران شدید بی آبی مواجه شده است.

کولرهای آبی علاوه بر مصرف زیاد آب، به دلیل این که در بالاترین طبقه ساختمان قرار می‌گیرند فشار آب را برای طبقات دیگر کاهش می‌دهند.

پس از این که شرکت‌های سازنده کولر پی بردند که استفاده از آب یک نقطه‌ضعف است، به فکر ساخت کولر گازی افتادند که بدون نیاز به آب می‌تواند کار کند.

کم‌صدا بودن

کولرهای آبی صدای بسیار زیادی رو تولید می‌کنند که برای افرادی که در طبقات بالایی زندگی می‌کنند آزاردهنده است.

اما در کولرهای گازی این مشکل رفع شده است و علی‌رغم این که کولر در خانه نصب‌شده است، هیچ صدای آزاردهنده‌ای تولید نمی‌شود.

معایب کولر گازی

معایب کولر گازی

کولر گازی هم مانند هر دستگاه دیگری معایب خاص خودش را دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

گرانی بیش‌ازحد

مهم‌ترین نکته‌ای که معمولاً افراد پیش از خرید کولر به آن توجه می‌کنند، قیمت آن است که کولر گازی به دلیل هزینه بسیارش ممکن است گزینه مناسبی برای خرید تمامی افراد جامعه نباشد.

علاوه بر هزینه‌های بالای خرید، هزینه‌های تعمیر این نوع از کولرها نیاز بسیار بالاتر تر از نوع آبی آن می‌باشد.

پس اگر برای شما هزینه‌ها مهم است، بهتر است پیش از خرید کولر گازی اندکی بیشتر فکر کنید.

مصرف زیاد انرژی

برخلاف کولرهای آبی، در کولر گازی مصرف بالای آب وجود ندارد بلکه مصرف برق است که ما را آزار می‌دهد.

علاوه بر این که وظیفه همه افراد، صرفه‌جویی در مصرف برق است، هزینه قبض برق نیز برای ما مهم است که در کولرهای گازی به دلیل مصرف بالای برق، این هزینه زیاد است.

آلوده کردن محیط‌زیست

در کولرهای گازی مکانیزمی وجود دارد که باعث می‌شود هنگام کار کردن، گازهای سمی تولید شود که با رسیدن به بیرون از خانه می‌توانند تهدیدی برای لایه ازن باشند.

در کنار گازهای سمی تولیدشده، ذرات ریز حساسیت‌زایی نیز در هوا پخش می‌شوند که تهدید بزرگی برای سلامت ما هستند.

در شهری مانند تهران که جمعیت بسیار زیادی را به همراه آلودگی هوا دارا است، استفاده از کولر گازی به بدتر شدن اوضاع کمک می‌کند.

همچنین اگر در نصب کولر گازی دقت نشود یا حتی محدودیت مساحت داشته باشیم و مجبور شویم که موتور کولر را در تراس خانه خود قرار دهیم، تمامی این گازها سمی به خانه ما وارد می‌شوند و برای ما مشکلات جدی غیرقابل جبرانی را ایجاد می‌کند.

اگر با خود صادق باشیم، تمامی این مشکلات و بیماری‌های احتمالی ارزش سرمای ایجادشده را ندارند.

سخن پایانی

ما در این مقاله از آئین لایف سعی کردیم که تمامی مواردی که پیش از خرید کولر و برای داشتن یک انتخاب مناسب اهمیت دارند را معرفی کنیم.

درنهایت شما هستید که با بررسی تمامی نقاط قوت و ضعف هرکدام از کولرها، تصمیم می‌گیرید که آیا کولر آبی بخرید یا کولر گازی؟

پس از شما دعوت می‌کنیم که یک کاغذ بردارید و نکاتی که برای شما اهمیت بیشتری را دارند بر روی آن بنویسید و جلوی هرکدام علامت بزنید که کدام کولر آن ویژگی را دارا است.

از شما بابت توجه و مطالعه این مقاله ارزشمند تشکر می‌کنیم و امیدوار هستیم که خریدی همراه با رضایت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *